Nauczyciel uczy się przez całe życie
“Wszystko zaczyna się w domu i wszystko tam też się kończy” – tymi słowami wykład rozpoczęła dr Agnieszka Rabiej podczas piątkowych warsztatów metodycznych dla nauczycieli polonijnych, które odbyły się w dniach 13-16. września w Krakowie i prowadzone były pod hasłem “Innowacyjne kształcenie pokolenia polonijnego”.
Nauczycieli szkół polonijnych do dwujęzyczności przekonywać nie trzeba, jednak zajęcia z dr Rabiej jeszcze mocniej utwierdziły nas w przekonaniu, że naprawdę warto dbać i walczyć o dwujęzyczność. Decyzje, które w tej kwestii podejmujemy dzisiaj, przyniosą owoce dopiero w przyszłości, dlatego niektórym rodzicom ciężko jest podjąć tę właściwą decyzję, jaką jest walka o dwujęzyczność dziecka. Jednak pamiętajmy: zdecydowanie lepiej jest nakłonić dziecko do nauki języka ojczystego, niż go zaniechać, gdyż łatwiej jest obudzić język ze stanu uśpienia, niż potem nadrabiać zaległości z całego życia w dorosłym wieku, bez większych już szans na sukces (Lipińska E., Przegląd Polonijny 4/2002).
W miarę możliwości będziemy Państwu przekazywać informacje, które świadomi rodzice dzieci dwujęzycznych wiedzieć powinni.
Podczas praktycznej części piątkowych warsztatów z dr Rabiej wszyscy nauczyciele nabrali większej wprawy z nauczania technik czytania dostosowanych do potrzeb dzieci dwujęzycznych.
Sobotnie warsztaty, które prowadziła dr Dominika Bucko, wzbogaciły nas w wiedzę na temat wykorzystania nowoczesnych technologii w nauczaniu języka polskiego jako obcego/drugiego oraz wartościowych materiałów dostępnych online.
Czas spędzony podczas wspólnych spotkań wykorzystaliśmy w pełni. Wymiana naszych doświadczeń jako nauczycieli polonijnych, wiedza przekazana przez dr Rabiej i dr Bucko oraz wspólne zajęcia praktyczne były bezcennym przeżyciem, z którego będziemy czerpać nowe inspiracje i które z całą pewnością znajdzie swoje odbicie w naszej pracy, gdy już w najbliższą sobotę wrócimy do swojej misji w polskich szkołach za granicą.
Podczas naszego wyjazdu nie zabrakło również elementów integracyjnych. Mieliśmy okazję obejrzeć sztukę teatralną “Wszystko o kobietach”, która rozbawiła nas do łez i jeszcze długo będziemy ją wspominać z uśmiechem na twarzy. Wzięliśmy udział w koncercie “Melodie południowych winnic” zorganizowanym przez Centrum Macierz Polonii, a także zwiedzić Kraków, odświeżyć naszą pamięć na temat jego zabytków i ponownie zakochać się w tym pięknym mieście.
Dziękujemy oganizatorom za możliwość uczestnictwa w warsztatach:
Stowarzyszeniu Oświaty i Kultury Polskiej;
Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie Uniwersytetu Jagiellońskiego;
Forum Edukacji Polonijnej w Irlandii Północnej;
Senatowi Rzeczypospolitej Polskiej.
Rodzice, pamiętajcie – tylko z Waszą pomocą uda nam się osiągnąć sukces. Rozmawiajcie z dziećmi po polsku i czytajcie im po polsku.
Niech słowa polskiej pisarki, psycholog i socjolog, Danuty Mostwin (Trzecia wartość. Wykorzenienie i tożsamość, 1995), będą dla Was zachętą do podjęcia trudu rozwoju językowego swoich dzieci, a jednocześnie przestrogą przed jego odrzuceniem czy zaniechaniem: „Uczmy ich języka polskiego. Po buntach i odrzuceniach nadejdzie dzień, w którym okażą nam zdumioną wdzięczność albo zapytają z żalem: dlaczego nie nauczyłaś(eś) mnie mówić po polsku?”
Kasia Weber
Responses