13 maja 2017

To była wyjątkowa sobota. Połączone siły trzech klas odbyły podróż do Krakowa. Oczywiście w wyobraźni, ale któż z nas nie chciałby choć na chwilkę tam pojechać?

Klasy: druga, trzecia i czwarta w ramach projektu „Poznajemy miasta Polski” mogła w czasie zajęć poznać najważniejsze legendy związane z Krakowem, poznać architekturę i zabytki miasta. Dzieci słuchały legendy o wieżach  Kościoła Mariackiego, przy budowie których zatrudniono dwóch braci. Obaj byli doskonałymi budowniczymi i architektami, ale to wieża starszego brata była wyższa, a to doprowadziło do wydarzeń, o których mówi legenda, a które warto poznać. Polecamy. Drugą legendą, której wysłuchały dzieci była opowieścią o hejnale i jego nagłym zakończeniu.

Warto poznawać historię poprzez opowieści, legendy i opowiadania. To nie tylko lekcja historii ale też temat do rozmów o pamięci historycznej i okazja do budowania świadomości i tożsamości narodowej.

W podróży po Krakowie towarzyszył nam pięknie wydany album ze zdjęciami miasta.

Pięknie było w Krakowie, ale zadania w podręczniku nie mogły dłużej czekać .

Przypominaliśmy wiadomości o czasowniku, mówiliśmy o tym, że z rzeczownikiem buduje zdanie, a z przymiotnikiem pomaga je rozwijać. To był czas podsumowania wiedzy na temat tych części zdania i  samodzielna praca z podręcznikiem .

Czytaliśmy też tekst pt. „Rekin” – fragment opowiadania Lwa Tołstoja, przybliżyliśmy postać autora oraz pracowaliśmy z tekstem – uczniowie czytali i odpowiadali na zadane pytania.

Uczniowie pierwszej klasy, w samodzielnej pracy z podręcznikiem poznawali spółgłoski miękkie, uzupełniali wyrazy sylabami i spółgłoskami miękkimi, rozwiązywali rebusy, czytali krótkie teksty w podręczniku. Nieco młodsi uczniowie z „zerówki” poznawali nazwy sprzętów domowych znajdujących się w pokoju dziennym, była okazja do opowiadania co każde z dzieci ma w swoich pokojach, były też rozmowy na temat zwierząt domowych i zainteresowaniach dzieci. Uczniowie poznali pisownię litery „P”. Pisanie po śladzie i ćwiczenie pisowni tej litery pozwoli dzieciom utrwalić umiejętności.

Dzieci zaangażowały się również w napisanie listu do swoich rówieśników, obcokrajowców mieszkających wraz z rodzicami w Krakowie i uczących się języka polskiego. Dzieci z różnych stron Europy poznają nasz język i są ciekawe rówieśników z Polski żyjących w Irlandii Północnej. Mamy nadzieję, że ta akcja nie tylko przypomni naszym dzieciom o sztuce pisania listów, ale też pozwoli nawiązać ciekawą współpracę, w myśl hasła: przyjaźń bez granic .

Najmłodsze dzieci w tym tygodniu poznawały dzikie zwierzęta, oczywiście tylko w książkach ale i tak zajęcia były interesujące. Odgłosy zwierząt żyjących w dżungli, na sawannie czy w  puszczy rozbrzmiewały w całej szkole .

Wszystkie dzieci miały też zajęcia ruchowe, gimnastyka, gry i zabawy to czas relaksu i dbania o kondycję.

Urozmaicony czas pozwala na wykorzystanie potencjału dzieci i ich kreatywności.

Ewa Gorzelak-Deska

Dziękuję za pomoc: Joli, Kamili, Ewelinie, Gosi.

Zdjęcia: Gosia Gałązka


[foogallery id=”28306″]

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *